Je hoort vaak succesverhalen over nieuwe bedrijven die onmiddellijk de winstjackpot binnenhalen. In werkelijkheid maken veel bedrijven – als ze überhaupt kunnen blijven bestaan – de eerste jaren weinig tot geen winst. Als je een startende ondernemer bent, heb je hopelijk gepland voor deze vertraging in inkomen.
Er zijn natuurlijk veel meer redenen om een business te starten, los van geld, zoals meer mensen helpen met je producten en diensten. Maar je wilt natuurlijk ook graag meer omzet en winst genereren. Anders heb je geen business, maar een hobby.
Hiervoor heb de juiste kennis, strategieën en tools nodig, een haalbaar plan en een toewijding aan wat Tony Robbins noemt “constant and never-ending improvement”.
Nieuwe bedrijven moeten zich echter eerst richten op het bouwen van een fundering die duurzame zakelijke groei ondersteunt. Hier zijn enkele punten die je moet weten over het genereren van winst in het bedrijfsleven:
1.Begrijp de financiën
Wat betekent het echt om winst te maken? Het geld dat je bedrijf binnenkomt, wordt beschouwd als omzet, maar voordat het geld je bankrekening bereikt, zul je bedrijfskosten zoals loonlijst, belastingen, voorraden en andere uitgaven moeten dekken. Wat overblijft is je winstmarge – het magische getal dat bepaalt of je in bedrijf blijft, explosieve groei ervaart of gedwongen wordt om je deuren te sluiten.
Je moet ook financiële overzichten en basis financiële termen begrijpen. Je kunt een vliegtuig niet besturen zonder te weten hoe je de meters moet lezen; hetzelfde geldt voor bedrijven. Leer een balans, winst- en verliesrekening en cash flow overzicht lezen, en je zult kunnen deelnemen aan gesprekken over het maken van winst.
2. Maak een bedrijfskaart
Elk succesvol bedrijf begint met een plan of een bedrijfskaart, wat meer is dan alleen een manier om van punt A naar punt B te komen. Een bedrijfskaart bereidt je voor op alles door verschillende scenario’s te schetsen en ze te koppelen aan je overkoepelende bedrijfsvisie.
Je bedrijfskaart zal een plan bevatten voor hoe je winst kunt maken. Wat kun je vandaag, deze week of deze maand doen om je winstratio te verbeteren? Werken met een business coach zal ook van onschatbare waarde zijn terwijl je werkt aan het creëren van een duurzaam en schaalbaar bedrijfsplan. Bij Business Mastery gaat je hier ook mee aan de slag.
3. Stel realistische doelen
Bij elke nieuwe onderneming is het gemakkelijk om na te denken over het einddoel. Vandaag begin je je bedrijf; morgen wil je €10 miljoen verdienen. Echter, als je je obsessief richt op het onmiddellijk behalen van enorme winsten, mis je andere kansen en raak je snel overweldigd.
Denk in termen van incrementele groei. Stel SMART-doelen – Specifiek, Meetbaar, Achievable (haalbaar), Realistisch en gebonden aan een Tijdschema – verbeter je processen en systemen en focus op het geleidelijk verhogen van je winsten in de loop van de tijd. Alles wat de moeite waard is in het leven kost werk. Laat je niet afleiden door “quick fixes” of vastzitten in de rat race. De beste manier om winst te maken is door je te concentreren op langdurige groei en wat goed is voor je bedrijf.
4. Identificeer wat je tegenhoudt
Terwijl je leert hoe je winst kunt maken, bekijk je je hele organisatie objectief. Wat houdt je momenteel tegen om geld te verdienen? Is het een gebrek aan leidinggevende vaardigheden? Is het een probleem met je verkoopteam? Heb je niet genoeg tijd besteed aan het bekend maken van je merk?
Het probleem kan ook iets in jou zijn: Houd je emotioneel vast aan iets dat de groei van je bedrijf beperkt? Saboteer je jezelf met beperkende overtuigingen? Identificeer wat je plan om winst te verhogen belemmert en zoek naar persoonlijke of professionele tools om deze barrières te doorbreken.
5. Neem de juiste mensen aan
Tony zegt altijd: “focus op je sterke punten en huur in voor je zwakke punten.” Identificeer je sterke punten, leer hoe je ze kunt benutten in leiderschap, en identificeer vervolgens je zwakke punten en huur in om deze gaten op te vullen. Je hebt bijvoorbeeld misschien een accountant, boekhouder of een geweldig verkoopteam nodig.
Het is ook een goed idee om enthousiaste werknemers aan te nemen die je 100% steunen. Je wilt dat ze het bedrijf van binnen en van buiten kennen en begrijpen wanneer het tijd is om de troepen bijeen te roepen om nieuwe business binnen te halen. Het is altijd gemakkelijker om te slagen met een team van mensen die enthousiast zijn om voor je merk te werken.
Denk tenslotte na over hoe je je huidige werknemers beter kunt behouden. Moet je nieuw talent aannemen, meer voordelen bieden of de bedrijfscultuur veranderen? Moet je meer investeren in het welzijn van je werknemers? Met de juiste mix van leiderschap, inspiratie en incentives, vind je de sleutel tot het maken van winst in het bedrijfsleven.
6. Voeg echte waarde toe voor je klanten
Zorg ervoor dat je bedrijf echte waarde toevoegt aan je klanten, want dit is hoe je geld verdient. De bottom line voor het maken van winst is niet een getal – het is de waarde die klanten hechten aan het product van je bedrijf. Wanneer iemand een product vindt dat een langdurige behoefte vervult, worden ze verliefd.
Hoe voeg je waarde toe die je ideale klant niet kan negeren? Geef prioriteit aan je marktonderzoek om hun levensstijlen en smaken te begrijpen. Wanneer je je verplaatst in de geesten en voorkeuren van je klanten, kun je spannende innovaties creëren die zijn aangepast aan je markt. Vervolgens, terwijl je innoveert, ga na hoe je kopers reageren zodat je je strategie indien nodig kunt aanpassen.
7. Focus op strategische innovatie
Het is zeldzaam om een bedrijf te vinden dat zijn klanten een uniek nieuw product biedt. Tegenwoordig hebben succesvolle bedrijven de neiging strategisch te innoveren door voort te bouwen op bestaande ideeën op een manier die aantrekkelijk is voor hun klanten. Om echt te begrijpen hoe je winst kunt maken, focus je op het identificeren van je klanten: wie zijn ze en welke behoeften hebben ze voor je product?
Netflix is een goed voorbeeld van een strategische innovator. Voordat streaming populair werd, waren mensen tevreden met het huren van fysieke media bij Blockbuster. Netflix vond een manier om films toegankelijker te maken voor hun doelgroep. Ze innoveren strategisch – een innovatiecultuur bevorderen zal je ver vooruit plaatsen op je concurrenten en je helpen winst te maken.
8. Benut je connecties
Het runnen van een winstgevend bedrijf vereist veel meer dan alleen cijferkennis en managementvaardigheden. Zakelijk succes hangt af van vele factoren, waaronder het vermogen om connecties op te bouwen. Beschouw je netwerk als een verzameling strategische allianties in plaats van een verzameling individuen.
Bouw relaties op met complementaire bedrijven in je branche, en overweeg samenwerkingsverbanden voor doorverwijzingen. Leer je connecties te benutten, en je zult je vermogen om winst te maken vergroten.
9. Pas je klantenbindingsstrategieën aan
Begrijpen hoe je winst kunt maken betekent dat je goed kijkt naar hoe je je doelgroep betrekt. Er is geen universele verkoop- of marketingstrategie, dus pas je strategie aan op je product en clientèle.
Gezien moderne technologie en de populariteit van sociale media, draait het er voor veel producten om directheid. Betrek je doelgroep digitaal via je website en sociale media, zodat ze gemakkelijk toegang kunnen krijgen tot en leren over je product. Bovendien kun je meer klanten aantrekken door interactieve hulpmiddelen zoals webinars en demo’s toe te voegen.
10. Take massive action
Zodra je barrières hebt overwonnen en hebt ontdekt hoe je kunt groeien en strategisch innoveren, is het tijd om te plannen voor winst maken. Begin met het ontwikkelen van een tijdlijn en een reeks stappen die jij (en je team) kunnen nemen om je winstmarge te vergroten.
Maak vervolgens een massive action plan om je groei te stimuleren en winst te verhogen binnen je bedrijf. Dit kan inhouden het creëren van een nieuwe afdeling, lanceren van een nieuwe marketingcampagne of het ondergaan van leiderschapstraining om je beter in staat te stellen om je bedrijf te leiden. Wat je ook moet doen, het moet in je plan worden opgenomen zodat je concrete, haalbare bedrijfsdoelen hebt.
11. Volg je voortgang
Het maken van een actieplan betekent niet dat je keuzes in beton gegoten zijn. Houd je resultaten in de gaten terwijl je plan vordert. Heb je ontdekt hoe je duurzaam winst kunt maken? Plan momenten om in te checken met je team en je voortgang te evalueren.
Het volgen van de voortgang stelt je in staat om te beoordelen wat werkt en wat niet, je winststrategieën te verfijnen en feedback van werknemers te verzamelen. Als je consequent je doelen mist, komt dat dan omdat ze niet realistisch zijn? Of richt je je op de verkeerde gebieden? Aan de andere kant, als je je doelen snel bereikt, is het tijd om je doelstelling – en je winsten – op te voeren.
12. Verspil je tijd niet aan laagwaardige taken
Weten hoe je winst kunt maken betekent begrijpen welke taken de meeste winst opleveren. Zodra je dat weet, kun je onnodige, laagwaardige taken elimineren of noodzakelijke maar onrendabele taken uitbesteden.
Automatisering speelt daarbij ook een rol. Met zoveel bedrijven die online gaan, worden automatiseringssoftware en online oplossingen steeds populairder en toegankelijker. Of je nu een klantenbeheersysteem gebruikt of een geautomatiseerde e-mailcampagne opzet, er zijn veel tools beschikbaar voor het afhandelen van laagwaardige taken.
13. Prijs je producten of diensten correct
Om consistente verkopen te realiseren, moet je ervoor zorgen dat je producten of diensten correct geprijsd zijn. Lage prijzen zullen je bedrijf niet onderhouden, en te dure producten zullen moeite hebben om concurrerend te blijven in jouw markt. Om het perfecte prijsniveau te vinden, evalueer je jouw markt en concurrentie en bepaal je een concurrerende prijsstrategie die ook je bedrijfskosten kan dekken.
Zakelijk succes kost tijd en moeite, maar voor degenen die het proberen, is het leren hoe je winst kunt maken geen rocket science. Deze dertien strategieën zullen je goed op weg helpen, en met hard werken, een goed plan en de juiste tools, zul je jezelf in de beste positie plaatsen om de winsten te bereiken waar je van droomt.
(bron: 13 Strategies for Business Profit)
VOLG TONY ROBBINS
Binnenkort heb je de unieke mogelijkheid om LIVE van Tony Robbins te leren – dan vindt namelijk Business Mastery Virtual plaats.
Tijdens Business Mastery ontdek je wat ervoor nodig is om je business te laten groeien, ongeacht wat er op dit moment gaande is in de wereld en de economie.
Tony Robbins heeft een 360 graden interactieve studio gebouwd waardoor je ’s werelds beste business training nu online kunt volgen. Tony is als geen ander in staat om bij de deelnemers een heel hoge energie tot stand te brengen, ook via het scherm! Je wordt in actie gezet door middel van verschillende oefeningen (individueel en in groepjes).
Beleef dit seminar en til je onderneming naar een hoger niveau!